När sambo avlider

En bekant ställde en fråga som jag har lovat henne att skicka vidare för hon ville vara anonym;

Hon är sambo, ej förlovad men har en dotter gemensamt med sambon och de har en bostadsfastighet tillsammans, ½ var. Sambon har ett barn tidigare och de har alltså en dotter tillsammans.

Om sambon går bort först blir ju hans son/barn dödsbodelägare väl till pappan liksom hon som efterlevande sambon men båda är rädda att sonen ska begära ut sitt arv . Hur kan de skriva något testamente eller dyl så sonen får vänta med sinlaglott eller vad det heter till även hon är död? Det gemensamma barnet får vi i alla fall vänta med sitt arv.

Hon har ett par skogsfastigheter som är enskild egendom men det blir ju bara den gemensamma dottern som så småningom blir ägare till dessa och aldrig vare sig sambon eller hans tidigare son.

Hoppas jag har uttryckt mej så ni förstår även om de juridiska termerna kanske är fel.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Eftersom du i din fråga uppger att paret det gäller är sambor blir Sambolagen (2003:376)tillämplig. Viktigt att veta är att sambor inte ärver varandra (såvida ett testamente inte upprättats till förmån för varandra). När ena sambon avlider är det därför en bodelning som blir aktuell om efterlevande sambon begär att bodelning skall ske enligt 8 § Sambolagen. En sådan begäran måste om samboförhållandet upphör genom att ena sambon avlider framställas senast vid bouppteckningens förrättande. Det är endast den efterlevande sambon som kan begära att en bodelning skall ske. Om den efterlevande sambon begär bodelning blir sambo dödsbodelägare. Efterlevande sambo är då bara dödsbodelägare fram till bodelningens avslut. Efterlevande sambo kan dock ändå vara dödsbodelägare i egenskap av universell testamentstagare, genom att det i testamente står att sambo ex. skall erhålla en viss andel av kvarlåtenskapen. Den avlidnes arvingar är även dödsbodelägare.

Vid en bodelning är det samboegendomen som skall delas mellan den efterlevande sambon och den avlidnes arvingar. Med samboegendom avses sambornas gemensamma bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning enligt 3 § Sambolagen.

När det är klart vilken egendom som kommer ingå i bodelningen görs avdrag för sambornas eventuella skulder och sedan delas egendomen i två lika stora delar enligt 13-14 §§ sambolagen. Övrig egendom som inte är att anse som samboegendom behåller den sambo som står som ägare till egendomen. Den enskilda egendom skall alltså inte ingå i en bodelning.

Vad gäller kvarlåtenskapen efter den avlidne sambon, alltså den egendom som inte är samboegendom som den avlidne var ägare till samt egendomen som den avlidne fått genom bodelningen, ärvs av dennes barn eftersom sambor ej ärver varandra. Detta betyder att även den gemensamma dottern därför kommer få ärva och behöver inte vänta på sitt arv.

Sambor kan upprätta ett testamente till skydd för varandra, trots detta kan man dock inte hindra den avlidnes barn från att kräva ut sin laglott, vilket är halva arvslotten.

Detta svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning för att upprätta ett testamente, rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Vänligen

Hanna SkoglundRådgivare