FrågaKÖPRÄTTKöplagen28/04/2022

Kan en säljare ångra en försäljning?

Hej, jag svarade på en annons på Blocket om en soffa. Jag och säljaren kom överens om att jag skulle få köpa soffan för 18,000. Jag betalade 6,000kr i handpenning för att visa min vilja att genomföra köpet.

Samma dag som jag ska hämta soffan får jag en Swish från säljaren på 6000kr. Hon ringer sedan upp mig och ber om ursäkt - de har ångrat sig och vill inte sälja soffan. Anledningen är oklar men något om att deras planer har förändrats.

Jag hävdar bindande avtal varpå hon blir arg och frågar om jag verkligen tänker driva det här och att hon väl visst har rätt att behålla sin egen soffa.

Det slutade med att hon Swishade 300kr för släpet jag bokat och inte kunde avboka.

Frågan är: Har jag egentligen rätt att köpa soffan? Och hur skulle en juridisk process se ut?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilken lag blir applicerbar?
Då köpet har skett på mellan två privatpersoner rör det sig inte om något konsumentförhållande (som hade gjort konsumentköplagen aktuell), utan det är köplagen (KöpL) som blir aktuell i ditt fall. Det är viktigt att känna till att KöpL är en så kallad dispositiv lag, vilket innebär att parterna kan avtala bort den (till skillnad från konsumentköplagen som är tvingande för parterna att förhålla sig till). Sett till lagen är det därför möjligt att ni skulle kunna avtala om att hon eller du har rätt att ångra köpet inom en viss tid eller liknande. För fortsatta diskussionen kommer jag dock förutsätta att något sådant inte skett.

Har hon rätt att avbryta köpet?
Ni två verkar ha kommit överens om att ett köp ska ske, och du har till och med betalt in en handpenning för att visa på din vilja att genomföra köpet. Vad jag kan se verkar det som ett tydligt anbud och accept har kommit till slag och ni har därför ett giltigt och bindande avtal enligt 1 § avtalslagen, och ni båda är skyldiga att se till att avtalet fullföljs. När det i ert fall rör sig om ett köp, som du som köpare vill ska fullföljas, blir särskilt 23 § KöpL intressant. Där framgår det att du som köpare har du rätt att hålla fast vid köpet och kräva att det ska fullgöras. Säljare har nämligen i stort sett alltid skyldighet att fullgöra avtalet, enda undantaget är om det vore direkt omöjligt vilket inte verkar vara fallet här. Men andra ord har din säljare inte rätt att avbryta köpet.

Det finns dock diverse omständigheter som gör att en säljare kan häva köpet och således inte är tvingad att sälja sin vara. I ditt fall verkar det som att hon bara "har ångrat sig", vilket inte är grund för hävning. Detta torde därför vara uteslutet i ert fall.

Hur skulle en juridisk process se ut?
Om du skulle stå fast vid att vilja genomföra ett köp och säljaren vägrar gå med på detta kan du vända dig till tingsrätten. Domstolen har då rätt att ta ut en ansökningsavgift (i ert fall på 900 kr) och parten som förlorar kan bli skyldig att betala den andres rättegångskostnader. Det kan vara bra att känna till om du skulle vilja ta en tvist vidare någon annan gång.

Hoppas det gav ett tillräckligt tydligt svar på din fråga, annars får du gärna återkomma!

Vänliga hälsningar,

Selma SkoghällRådgivare