När preskriberas en fordran mellan två näringsidkare?

Under hur lång tid kan en kommersiell fordran på betalning göras gällande av ett aktiebolag

mot ett annat aktiebolag om inte preskriptionsavbrott skett mot det betalningsskyldiga

aktiebolaget?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom det gäller två näringsidkare tillämpas huvudregeln vilken är att en fordran preskriberas först efter 10 år (2 § första stycket preskriptionslagen). Om ett preskriptionsavbrott sker börjar en ny preskriptionstid på 10 år att löpa (6 § preskriptionslagen). Ett sätt att avbryta preskriptionstiden är att skriftligt påminna gäldenären om fordringen (5 § andra punkten preskriptionslagen).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander Ekegård BallinRådgivare