när pengarna inte dras från kontot

Jag var i en butik idag och köpte ett par skor. Går fram till kassan och säger "De här vill jag köpa". Kassörskan blippar skorna och gör allt det vanliga och packar ner dem i en påse och gör betalningen redo i kortautomaten. Jag stoppar in mitt kort, slår min kod och ljudet kommer som när köpet gått igenom.

Men när jag drar ut kortet står det "Transaktion avbruten". Jag säger då "Det verkar som att köpet inte gått igenom" och kassörskan svarar "Vad konstigt det står här på min dator att det har gått igenom".

Hon ger mig sedan påsen där hon stoppar ner kvittot på köpet och önskar mig en fortsatt trevlig dag.

Nu när jag kommit hem och kikar mitt bankkonto ser jag att pengarna inte dragits men kvittot jag fått är helt äkta.

Har jag någon skyldighet att höra av mig till butiken? Kan de höra av sig till mig och kräva pengar?

Lawline svarar

Hej tack för att du vänder dig till oss på lawline med din fråga!

Ibland vid transaktioner kan det ta några dagar innan betalningen går igenom. I vissa fall kan det till och med ta månader och år. Företaget har 3 år på sig att kräva dig som konsument på pengar innan deras betalningsanspråk preskriberas (3 § andra stycket PreskL). Det betyder att en vacker dag om en vecka eller en månad eller ett år eller så kan det dras pengar från ditt konto.

För att undvika en sådan överraskande transaktion råder jag dig att ringa din bank och fråga om betalningen ännu inte har gått igenom!

Så för att förtydliga mina svar på dina frågor. Nej, du har inte någon skyldighet att höra av dig till butiken men företaget har 3 år på sig att kräva pengar av dig. Detta kommer förmodligen att ske genom att pengar dras från ditt konto en vacker dag.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Siri OlssonRådgivare