När måste jag betala fakturan för en vara?

Hej.Då jag köper en del på Internet har jag en fråga: Ofta kommer själva fakturan INNAN varan finns på posten eller i brevlådan.Jag undrar, när uppstår själva skulden ? Vid beställningen eller efter att den sänts från säljaren och jag mottar/ hämtar ut varan på posten ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som utgångspunkt ska köparen betala i enlighet med vad som avtalats om när betalningen ska ske. Om tidpunkten för betalningen inte följer av avtalet ska köparen betala när säljaren begär det. Som konsument är man dock inte skyldig att betala varan innan den kommit en till handa (36 § konsumentköplagen).

Du är alltså inte skyldig att betala för varan innan den kommit dig till handa även om fakturan kommer tidigare. Anledningen till att man inte behöver erlägga betalning innan varan kommit en till handa är att man ska vara säker på att man får varan man köpt, men även att man har rätt att hålla inne betalningen vid säljarens dröjsmål (10 - 11 § konsumentköplagen).

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare