När man använder sig av en boutredningsman

När använder man sig av en boutredningsman? Om alla i dödsboet inte är överens om att en boutredningsman anlitas, vem betalar då för boutredningmannens kostnader? Blir det beställaren eller tas medel från dödsboet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

En boutredningsman använder man sig av när en person avlidit och dess dödsbodelägare ej är överens om vad som skall ske med dödsboet. Om oenigheterna inte kan lösas kan utredningen av dödsboet i stället anförtros åt en boutredningsman som utses av domstol. Boutredningsmannen uppgift är då bland annat att företräda dödsboet mot tredje man, dela boet samt fördela egendomen till delägarna.

Boutredningsmannen har rätt till skälig ersättning av boets medel för arbete och kostnader.Om boet inte täcker kostnaderna för boutredningsmannen ska den som ansökte om förordnandet betala ersättningen.

Reglerna om boutredningsman finns i 19 kapitlet Ärvdabalken.

Linnea HedmanRådgivare