När kom lagen om att man kan polisanmäla våld i en nära relation?

Hej, Jag undrar när lagen kom att en anhörig, eller annan, kunde polisanmäla våld i en nära relation? Mvh Nina

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Våld i nära relation är en benämning som kan syfta till ett flertal olika brott. Det brott som du kan tänkas syfta på och som kan aktualiserar vid våld i nära relationer är grov fridskränkning som innebär att en person begått upprepade kränkningar som är straffbara mot en närstående eller tidigare närstående person som regleras i 4 kap 4 a § brottsbalken (BrB). Det ska då röra sig om ett antal olika brott som ska ha begåtts vid upprepade tillfällen för att detta brott ska vara aktuellt.

Det finns även brottet grov kvinnofridskränkning som är en underkategori till grov fridskränkning. Detta brottet är detsamma som grov fridskränkning men tar sikte på när det är en man som begått brotten mot en kvinna som han är eller tidigare varit gift med eller bor/ har bott med under äktenskapsliknande former (vilket man i vardagstal kan benämna som sambo) (4 kap. 4 a § 2 stycket BrB). Lagen trädde i kraft år 2000 men det har funnits liknande brott tidigare. Det har även skett ändringar i fråga om vilka brott som ska ingå i brottet, samt har minimistraffet höjts vid ett flertal tillfällen. Den senaste ändringen trädde ikraft den 1 januari 2022. Det finns dessutom andra former av brott som kan begås i nära relation där det inte skett brott vid upprepade tillfällen som t.ex. misshandel (3 kap. 5 § BrB).

Har en person gjort något brottsligt, eller om man misstänker att en person begått ett brott, får man alltid polisanmäla brottet.

Har du fler frågor är du välkommen att skriva in igen eller höra av dig till info@lawline.se.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Ellen HendarRådgivare