När kan min arbetsgivare avbryta min provanställning?

Hej, jag hade ett anställningsavtal på 6 månader (provanställning) på ett företag men detta visade sig att efter 4 dagar på det nya jobbet blev jag uppsagd. För arbetsgivaren bara göra så? Alltså ber mig komma in på ett "möte" på förmiddagen när jag är mitt i en arbetsuppgift och därmed inte meddelat mig på detta möte om uppsägning utan låtit mig oroligt vänta på ett svar ifrån arbetsgivaren tills dagens slut 16.30 där han återigen bet mig komma in på hans kontor och där meddelas jag om att provanställning en skall avbrytas. Avbrutet grundades på att jag inte var tillräckligt duktig på att sätta på 4 nya däck åt en kund.

Lite om bakgrunden:

Jag sökte tjänsten som däckmontör som de hade lagt upp på arbetsförmedlingen och jag fick komma på en intervju. Med mig på intervjun hade jag mitt CV. På Mitt CV är 90% av de jobb jag jobbat med inom däck.

Arbetsgivaren frågar mig hur mycket erfarenhet jag har med att "kränga" på ett nytt däck på en fälg, svaret mitt var inte alls mycket då jag för det mesta varit inringd på säsongerna. De däck företagen jag jobbat på har varit mycket nöjda med mitt resultat, snabb, smidig och noggrann. Jag sade även detta på intervjun.

Några dagar efter får jag ett mail från arbetsgivaren sol jag sökte jobb hos att jag ska få chansen till att lära mig mera om yrket och därför blir det anställningsavtal på 6 månader där. Hur blir det med lön? Har ej fått något från dem. Vad kan jag göra? Få ersättningar från dem?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Vad är problemet?

Det framgår av din fråga att du varit provanställd och att din arbetsgivare sedan avbrutit provanställningen efter fyra dagar. Jag tolkar din fråga som att du undrar om arbetsgivaren har rätt att avbryta din provanställning så plötsligt, vid slutet av dagen och vad som gäller kring din lön. Dina frågor regleras i lagen om anställningsskydd (LAS).

När kan din arbetsgivare avbryta din provanställning?

Man får träffa avtal om provanställning som löper på högst sex månader. Om inte något annat har avtalats så får en provanställning avbrytas före prövotidens utgång (6 § LAS). En provanställning har ingen uppsägningstid och då arbetsgivaren har fri prövningsrätt så behöver hen inte uppge skäl för att avbryta en provanställning. Din arbetsgivare har alltså rätt att vänta tills slutet på dagen för att avbryta din provanställning.

Vad händer om du inte får din lön?

Du har självklart rätt att få lön för de dagar som du arbetat för din arbetsgivare. Beroende på när det var som din provanställning avbröts kan det vara så att de ännu inte hunnit betala ut din lön. Om du inte fått din lön när du skulle fått den om du fortfarande varit anställd, så har du en lönefordran och du kan då vända dig till ett juridiskt ombud då din arbetsgivare begått ett avtalsbrott. Jag rekommenderar att du först vänder dig till din arbetsgivare och påtalar att du har en lönefordran på hen. Om de fortfarande inte betalar ut lönen kan du antingen själv vända dig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om betalningsföreläggande. Du kan läsa mer och ansöka om betalningsföreläggande här. Du kan även ta tvisten till domstol för att försöka få ut dina pengar och ifall du vill ha hjälp i processen kan du kontakta en av våra duktiga jurister via detta formuläret.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Emil BengtssonRådgivare