När kan man som konsument hävda fel i vara?

Hej!

Jag har köpt en TV för 4 månader sedan, när jag packade upp den för ett par dagar sedan visade det sig att den var spräckt, inga skador på kartongen eller så. Anledningen till att jag inte packat upp den tidigare är att vi har varit mitt uppe i en renovering

Företaget hävdar nu att jag inte har påvisat felet inom skälig tid och därför står de inte för skadan. Vad gäller i ett sådant här fall?

Tacksam för svar då jag inte lyckas hitta specifik information om liknande fall!

Lawline svarar

Hej, tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Svar

Du bör ha rätt att kunna hävda att Tv:n var felaktig redan när du köpte den, då det råder en presumtion att fel som visar sig inom sex månader existerat innan varan blev såld. Dock kan säljaren bevisa att felet inte funnits där innan den blev såld och om säljaren lyckas bevisa detta har du inte rätt att åberopa att varan är felaktig.

Konsumentköplagen

Från informationen i din fråga utgår jag ifrån att du köpt Tv:n av en näringsidkare (ett företag), vilket innebär att konsumentköplagen är aktuell, (1 § Konsumentköplagen). Frågan om varan är felaktig skall bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när den avlämnas. Säljaren svarar för fel som har funnits vid denna tidpunkt, även om felet visar sig först senare, (20 § Konsumentköplagen). Enligt lagen så råder det även en presumtion om att alla fel på en vara som sålts från en näringsidkare till en konsument redan funnits där innan försäljningen, om felet visar sig inom sex månader från köpet, (20 a § Konsumentköplagen). Det ligger alltså på säljaren att bevisa att felet uppkommit efter du köpt Tv:n.

Att Tv:n är felaktig verkar det inte finnas några tvivel om då den inte fungerar och om inte säljaren kan bevisa att ni har orsakat felet kan du ställa flera krav på säljaren. Påföljder som du som konsument kan använda dig av är i första hand avhjälpande och senare omleverans, prisavdrag, hävning eller skadestånd, (22-30 § Konsumentköplagen).

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare