FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/02/2021

När kan man jämka ett bodelningsavtal?

Hej,jag och min ex man skilde oss 2014.Hade varit tillsammans 25 år varav gifta 7-8 år.Han tjänade bra med pengar jag gjorde inga anspråk på dom,han hade egna konto i Norge.Vi va hos en jurist på banken och gjorde en bodelning som bägge va nöjda med och undertecknade i samband med skilsmässan.Vi har inga minderåriga barn.Han är omgift.I bodelning skrev han över mig som ensam ägare på vår gemensamma villa.Jag står på lagfart.Jag övertog lån.Finns inskrivet i bodelningen att vid ev försäljning har han rätt till halva vinsten.Jag har inga planer på att sälja.Nu har han satt sig i ekonomisk knipa bla köpt ny villa,bostadsrätt,take away vagn,2 bilar varav en för 500 tusen.Nu har jag fått brev från en Jur Kand att han vill jämka bodelningsavtalet.Vad ska jag göra,förslag??Skaffa advokat?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är lite svårt för mig att ge konkreta råd utan att veta på vilken grund de vill jämka bodelningsavtalet.

Därför kommer mitt svar att vara ganska generellt. Det går att jämka ett bodelningsavtal i vissa fall. Högsta domstolen avgjorde under 2020 ett mål om just den här frågan. Avgörandet kan du hitta HÄR.

När man angriper ett bodelningsavtal som redan är träffat så får man göra det genom bestämmelserna i avtalslagen, då framförallt § 31, 32, 33 och 36. De olika paragraferna tar sikte på av vilken anledning man vill att avtalet ska jämkas eller hävas. Det kan t.ex. vara att avtalet ingick under tvång eller mot tro och heder. Den 36 § brukar kallas för generalklausulen, den tar hand om avtal som varit oskäliga. Antingen på grund av omständigheterna vid avtalets ingående eller på omständigheter som uppkommer efteråt.

I målet från Högsta domstolen ansåg man att bodelningsavtalet skulle jämkas på en punkt som domstolen ansåg var oskälig. Detta efter att man gjort en helhetsbedömning av omständigheterna vid avtalets ingående. Viktigt i detta mål var också att bodelningen varit väldigt snedfördelad mellan de båda parterna, dvs de hade kommit överens om en bodelning som skilde sig kraftigt mot vad som enligt lagen blir en 50/50 delning av tillgångarna. En part hade blivit förfördelad, man pekade även på att den part som missgynnats befann sig i ett mycket dåligt mentalt skick.

Om du vill kan man kontakta en jurist för att få ledning och hjälp i hur man går vidare så kan jag rekommendera lawlines egna jurister som man enkelt kan boka tid hos.

Tidsbokningen hittar du HÄR.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning

Klara ZethraeusRådgivare