När kan man begära en bodelningsförättare?

Hej, jag hjälpa en vännina med bodelning

Hon och maken skilldes 17.11.2019

Så som jag vet förfaller rätt till bodelningsförrättare ett år efter man har separerat

Stämmer de?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du väljer att vända dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som om din väninna var tidigare gift, alltså att hon och sin make separerade genom en äktenskapsskillnad.

Makar

För makar finns ingen tidsgräns för när man kan ansöka om en bodelningsförättare, din väninna kan alltså begära sådan även flera år efter skilsmässan. Självklart under förutsättning att hon och sin tidigare make inte själva kommer överens om bodelning.

Sambor

Om din väninna däremot inte var tidigare gift, alltså att hon var i ett samboförhållande, så sker en bodelning på begäran av en sambo (8 § 1 st. SamboL). En sådan begäran ska dock inom ett år från det att förhållandet upphörde, och gör man inte det så går rätten till bodelning förlorad och då finns inte heller någon anledning till att begära en bodelningsförättare (8 § 2 st. SamoL).

Sammanfattningsvis finns alltså inte en gräns för makar men för sambor ska en bodelning ske inom ett år.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Sanaria SaadRådgivare