När kan man återlämna en felaktig vara?

Hej!

Vi köpte en lampa (en dyr sådan) för ett tag sedan. Leveranstiden var lång och när den väl kom hade vi bokat in att en familjemedlem som fick åka 20 mil och skulle komma och sätta upp den. De bokade även hotell. Vi hann inte se lampan före upphängning men när vi kom hem så ser vi att lampan är i fel färg. Vi dubbelkollar både orderbekräftelse och följesedel som båda intygar att vi fått fel färg. Vad gäller nu? Vad har vi rätt till? När den hängdes upp kapades sladden av en bit.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du som privatperson (konsument) har köpt en lampa av ett företag. Reglerna som tillämpas i det här fallet är de i Konsumentköplagen (KKöpL 1 §).

Fel på vara

Du skriver att ni har beställt en lampa, men den lampa ni fått levererad är i en annan färg än vad ni har beställt. Med andra ord stämmer lampan inte överens med vad ni avtalat om när ni genomförde köpet, och därför är lampan att betrakta som felaktig i lagens mening (KköpL 16 §). Eftersom ni har fått en felaktig vara gäller som utgångspunkt att ni kan kräva att säljaren levererar en ny lampa till er, en som är i rätt färg (KköpL 22 § och 26 §).

När bortfaller rätten till omleverans?

Du skriver dock i din fråga att ni har kapat av en bit av sladden när ni hängde upp lampan. I det här läget kan sägas att säljaren kan vägra att ta tillbaka lampan, eftersom ni som köpare endast har rätt att häva köpet eller kräva att få en ny lampa levererad, endast om ni kan återlämna lampan utan att den har blivit förändrad på något sätt (KköpL 45 §). Det faktum att sladden är avkapad gör att säljaren eventuellt inte kan sälja lampan till någon annan, och därför kan det betraktas som en sådan väsentlig förändring att er rätt att få en ny lampa kan bortfalla.

Eftersom det rör sig om just färgen på lampan, som visade sig vara felaktig, så krävdes inte heller någon montering av lampan för att märka av att den är fel. Hade det krävts att ni monterar och kapar sladden så hade det varit en annan fråga, men i den här situationen kan det inte betraktas som nödvändigt att montera en lampa för att se att det är i rätt färg. Jag förstår det som att det var er familjemedlem som gjorde monteringen och att ni märkte att det var fel färg först när lampan var upphängd, men tyvärr är det er som ansvaret ligger på och ni bör därför ha kontrollerat att lampan överensstämmer med er order innan den hängdes upp.

Sammanfattning

För att sammanfatta det hela så har ni egentligen rätt till att lämna tillbaka lampan och få en ny, eftersom ni i grund och botten har fått fel lampa levererad. Däremot har ni eventuellt förändrat den lampa ni mottagit till den grad att säljaren kan vägra att ta emot den. Jag skulle därför rekommendera er att helt enkelt ta kontakt med säljaren och förklara situationen, så kan ni förhoppningsvis komma fram till någon lösning, eftersom ingen av er har gjort helt rätt.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

David EkenbergRådgivare