FrågaFAMILJERÄTTBodelning21/02/2021

När kan jag köpa en ny bil utan att den sedan ska ingå i vår bodelning?

Hej!

Min man vill inte skriva på skilsmässoansökan och jag behöver gå vidare och ansöka om skilsmässa själv. Jag är dessutom i stort behov av att köpa en ny bil för att ta mig till jobbet. När kan jag göra det utan att bilen kommer att ingå i bodelningen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Mina utgångspunkter

Jag kommer att hänvisa till äktenskapsbalken (ÄktB) i mitt svar till dig.

Dagen efter att du har lämnat in din skilsmässoansökan till tingsrätten

Du kan köpa en ny bil från och med dagen efter att du har lämnat in din ansökan om skilsmässa till tingsrätten. Då ska den inte ingå i den kommande bodelningen mellan er.

Detta beror på den så kallade kritiska tidpunkten, som är den dag som avgör vad som ska ingå i en bodelning (9 kap. 2 § första stycket ÄktB). I ditt fall kommer den kritiska tidpunkten att infalla den dag som din skilsmässoansökan kommer in till tingsrätten, eftersom det är den dag som du väcker talan om äktenskapsskillnad. Sådant som du köper efter den dagen ska inte ingå i er bodelning.

Betänketiden påverkar inte den kritiska tidpunkten

Det krävs att en betänketid har passerat innan tingsrätten kan bevilja er skilsmässa, eftersom ni inte är överens om att skilja er (5 kap. 2 § ÄktB). Det påverkar dock inte den kritiska tidpunkten. Köper du en bil under betänketidens gång ska den alltså inte ingå i er bodelning.

Var noga med att dokumentera tidpunkten för ditt bilköp genom ett kvitto eller liknande, så att du sedan kan bevisa när du köpte den.

Det behövs ett särskilt yrkande för att skilsmässan ska beviljas

Från den dag som din man blir delgiven din skilsmässoansökan ska betänketiden löpa i minst sex månader (5 kap. 3 § ÄktB).

Därefter behöver du särskilt yrka att du vill att skilsmässan ska beviljas. Du måste göra ett sådant yrkande inom ett år från att du lämnade in skilsmässoansökan till tingsrätten (5 kap. 3 § ÄktB).

Gör du inte något särskilt yrkande kommer skilsmässan inte att beviljas.

Hur du ansöker om skilsmässa

Du ansöker om skilsmässa genom att lämna in eller skicka en stämningsansökan till tingsrätten där du är folkbokförd (14 kap. 3 § och 14 kap. 4 § ÄktB), alternativt genom att göra ansökan digitalt via Sveriges Domstolars hemsida.

Du hittar information om hur du gör din ansökan i båda fallen på hemsidan. I dagsläget (februari 2021) kostar det 900 kronor att ansöka om skilsmässa.

Sammanfattning

Du kan köpa en ny bil från och med dagen efter att du har lämnat in din ansökan om skilsmässa till tingsrätten, eftersom den kritiska tidpunkten då har passerat. Efter den tidpunkten ska saker som du köper inte ingå i er bodelning. Därför är det viktigt att du dokumenterar datumet för bilköpet, så att du kan bevisa tiden för köpet senare.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har fler funderingar så får du gärna skicka in en ny fråga till oss.

Med vänliga hälsningar,

Johanna PerssonRådgivare