När kan en konsument reklamera?

Hej, har köpt ett layz spa en uppblåsbart Spa. Har använt den i 2 år och nu märker jag att den börjar tappa formen. Vad gäller här? Kan jag förvänta mig en ny utav affären??

Eller vilken ersättning kan jag förvänta mig??

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Köp av vara mellan konsument och näringsidkare regleras i Konsumentköplagen (KKöpL). En konsument kan reklamera fel på produkten i upp till tre år från inköpstillfället. Om du då köpte den för två år sedan har du alltså fortfarande möjlighet att reklamera varan. Däremot måste felet vara ursprungligt för att säljaren ska vara skyldig att åtgärda felet, t.ex. att det är ett fabrikationsfel. Inom sex månader ligger ansvaret på säljaren att bevisa att felet inte fanns vid köpet, men eftersom det nu har gått två år ligger ansvaret på dig som konsument. För att förvänta dig ersättning eller en ny vara måste du alltså kunna bevisa att felet inte har uppstått på grund av ditt agerande, utan att det är ett ursprungligt fel som fanns vid köptillfället.

Om det visar sig att felet på produkten är ursprungligt och du reklamerat inom tre år är säljaren skyldig att antingen:

Reparera feletByta till en ny, felfri vara,Ge prisavdrag,Låta konsumenten få häva köpet och ge pengar tillbaka,Ge ersättning för reparation,Låta konsumenten hålla inne betalning, ellerGe skadestånd.

Hoppas du fick var på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Emilia NordströmRådgivare