När kan bodelning vid skilsmässa påbörjas?

Hej! Är en bodelning att föredra först innan skilsmässan? Vi verkar inte vara överens och jag är rädd för att min partner ska gömma undan pengar och egendom som jag inte känner till, eller flytta de utomlands och själv sticka dit så det inte längre längre går att nå henne/få tillbaka det.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då din fråga handlar om skilsmässa och bodelning, kommer jag att använda mig av äktenskapsbalken (ÄktB) för att besvara din fråga.

Bodelning vid skilsmässa

Huvudregeln när man skiljer sig är att makarna ska dela lika på allt sitt giftorättsgods efter att alla skulder täckts, se 11 kap. 3 § ÄktB. Giftorättsgods är all egendom som ni inte har gjort till enskild egendom enligt äktenskapsord, gåva eller testamente, 7 kap. 1 §, 7 kap. 2 § och 7 kap. 3 § första stycket ÄktB. Du nämner inget om att det ska finnas enskild egendom, därför ska alla pengar, såvida ni inte har något äktenskapsförord angående detta, ingå i bodelningen då dessa utgör giftorättsgods.

När ska bodelning påbörjas?

Du nämner att ni inte är överens, därför kan det för eran fördel vara att ta hjälp av en bodelningsförrättare, se 9 kap. 7 § ÄktB. Bodelning ska enligt 9 kap. 2 § första stycket ÄktB göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då skilsmässoansökan inkom till tingsrätten. Bodelning kan dessutom, om någon av er begär det, förrättas under pågående äktenskapsskillnad innan det finns en slutlig dom om skilsmässa, se 9 kap. 4 § ÄktB. Det är med andra ord möjligt att bodela både innan och efter skilsmässan.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Har du fler funderingar är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Mvh,

Sara JeftenicRådgivare