När inträder preskription?

Vid vattenskador i sitt hus hyrde min bror en container för 12år sen. Han har inte fått något faktura på alla dessa år. Nu tog min bror kontakt med han som hyrde ut containern och han vill ha 40000:-för den, till saken hör att det var en begagnad container.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Jag presumerar att din bror hyrde containern i egenskap av konsument och inte som näringsidkare. Huvudregeln gällande fordringar är att dessa är giltiga i 10 år, Preskriptionslagen 2 § 1 st. Då din bror är att anse som konsument, görs dock ett undantag från regeln om 10 år. I Preskriptionslagen 2 § 2 st. framgår det att fordran preskriberas efter 3 år. Således behöver inte din bror betala dessa 40 tusen kronor. Hade din bror varit näringsidkare hade han fortfarande inte behövt betala, då det har gått mer än 10 år.

Preskriptionstiden "börjar om" i vissa fall. Detta är om din bror,

1. Har exempelvis betalat en del av fordran,

2. Om han fått ett skriftligt påminnelse om att fordran fortfarande gäller,

3. Om borgenären (näringsidkaren) väckt talan i domstolen eller genom annan form.

Alla dessa undantag återfinns i Preskriptionslagen 5 §.

Utifrån din fråga verkar din bror inte ha blivit påmind om fordran på något sätt. Således är skulden preskriberad.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Filip BraunRådgivare