När har en skilsmässa utan betänketid gått igenom?

Vi har gemensamt begärt skilsmässa och har inga barn. Jag har begärt kvarsittningsrätt till huset. När har skilsmässsn gått igenom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När jag besvarar din fråga kommer jag att använda mig av äktenskapsbalken (ÄB).

Skilsmässa utan betänketid

Eftersom du skriver att ni gemensamt har begärt skilsmässa och inte har några barn utgår jag ifrån att ingen betänketid på sex månader löper, ÄB 5 kap. 1 §.

Skilsmässan går igenom när domen vinner laga kraft

Det tar oftast bara några veckor för tingsrätten att handlägga en ansökan om äktenskapsskillnad. Skilsmässa gäller sedan från den dag då tingsrättens dom har vunnit laga kraft. Detta sker normalt tre veckor efter tingsrättens dom har kommit och då tiden för överklagandet har gått ut. Efter dessa tre veckor meddelar tingsrätten till Skatteverket som i sin tur registrerar skilsmässan.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Hanna Opedal ErikssonRådgivare