När har en skilsmässa gått igenom?

Hur lång tid tar det på ett ungefär för skatteverket att ändra i folkbokföringen efter att skilsmässan gått igenom?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En skilsmässa inleds med att en eller båda makarna vänder sig till tingsrätten och ansöker om äktenskapsskillnad. Om det inte krävs betänketid tar tingsrätten direkt ett beslut i frågan, ofta inom ett par veckor. När svensk domstol har dömt till äktenskapsskillnad och domen har vunnit laga kraft får Skatteverket en underrättelse om domen med uppgift om lagakraftdatum. Äktenskapet är upplöst när domen har vunnit laga kraft enligt 5 kap. 6 § Äktenskapsbalken(ÄktB). Förutsatt att ingen överklagar domen vinner den laga kraft tre veckor efter det att den har meddelats. Skatteverket registrerar äktenskapsskillnaden i folkbokföringen från och med det datum domen har vunnit laga kraft. Som svar på din fråga ska detta alltså ändras i folkbokföringen tre veckor efter det att domen har vunnit laga kraft.

Carolina OlssonRådgivare