FrågaKÖPRÄTTKöplagen31/10/2018

När går risken över till köparen?

Jag sålde en vara till en köpare i Norge. Jag skickade spårbart men ingen tilläggsförsäkring. Enl posten Norge har dom både varit hos honom och skickat Avi. Han hävdar motsatsen.

Nu har jag efter flera vändor med PostNord fått ersättning på knappt halva summan.

Men köparen vill ha full ersättning trots att har erbjudit det PostNord återbetalat.

Men vad jag kan hitta i paragraf 13 i köplagen så övergår risken till köparen när det är inlämnat till transportfirman?

Har jag fel eller vad gäller och vad kan hända?

Med vänlig hälsning,

Magnus

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om varan ska transporteras till köparen och ingenting följer av en leveransklausul anses varan avlämnad när den har gått över till transportören (7 § 2 stycket köplagen (KöpL)). Det kan också vara så att varan har sålts "fritt levererad" med angivande av den orten dit varan ska levereras, i sådana fall anses inte varan avlämnad förrän den här kommit fram till orten (7 § 3 stycket KöpL).

Enligt 13 § KöpL går risken över till köparen när varan är avlämnad. Om det är så att varan inte har sålts fritt levererad eller om du inte har skrivit någon klausul på avtalet så har risken övergått till köparen vid avlämnandet av varan till transportören.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alexander Garin FolkegårdRådgivare