FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder31/07/2020

När gallras uppgifter ur belastningsregistret om lagöverträdaren var minderårig?

Hur länge stannar prick i belastningsregister när det gäller brott mot knivlagen, ringa narkotika och eget bruk om man var under 18 år.

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Hur lång tid det tar innan uppgiften i belastningsregistret gallras beror både på om lagöverträdaren var under eller över 18, samt vilken påföljd som utdömts. Om påföljden var skyddstillsyn, villkorlig dom, ungdomsvård, ungdomstjänst eller böter och lagöverträdaren var under 18 år vid tillfället gallras uppgiften efter fem år 17 § lag om belastningsregister.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare