FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt16/01/2020

​När gäller skyldigheten att förse balkongen med kattnät?

Ang kattnät, är det om katten vistas ensam på balkongen som lagen gäller

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är Jordbruksverket som har utfärdat föreskriften som reglerar när man har en skyldighet att förse balkongen med kattnät. Den relevanta föreskriften går att hitta i 3 kap. 8 § statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt. I föreskriften står det:

" Om katter vistas ensamma på̊ en balkong som är belägen mer än fem meter över marken, måste balkongen vara försedd med nät eller liknande för att förhindra katten från att falla ner."

Skyldigheten gäller alltså, precis som du säger, när katten är ensam.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Dostan SulaimanRådgivare