FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder01/12/2023

När försvinner en dagsböter ur belastningsregistret?

Dagsböter dömd den 2019-11-14, ringa brott, 100 böter om 50 kr ....När försvinner denna från registret ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar frågan som om du undrar när en dom om dagsböter försvinner ur belastningsregistret. Vid besvarande av frågan kommer jag använda mig av lagen om belastningsregister.

Enligt 3 § 1 p. Lag om belastningsregister anges i belastningsregistret vilken straffpåföljd en person fått genom ett beslut, en dom eller ett strafföreläggande. I ditt fall gäller det dagsböter. Enligt 17 § 9 p. Lag om belastningsregister stadgas att böter gallras fem år efter domen, beslutet eller godkännandet av strafföreläggandet eller föreläggandet av ordningsbot. Alltså kommer uppgiften finnas kvar i registret fem år efter du fick boten.

Hoppas att du fick svar på din fråga och vid nya funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare