När får man säga upp provanställda?

Jag har en fråga; jag anställdes som en provanställning på 6 mån på ett företag. När jag hade varit på företaget i 1 1/2 vecka fick jag beskedet att provanställningen upphör på innevarande dagen eftersom jag tydligen saknade kompetens för tjänsten. Hur man kan bedömma det efter 1 1/2 känns väldigt orimligt. Jag fick i alla fall lön i 3 mån men var arbetsbefriad från den dagen jag fick beskedet. Får man verkligen göra så ??

Lawline svarar

Hejsan! Tack för att du har inkommit med din fråga till Lawline.

Vid besvarandet av din fråga utgår jag ifrån att din arbetsgivare inte är ansluten till facket genom kollektivavtal. Regler avseende provanställningar kan regleras genom kollektivavtal, om det skulle finnas ett sådant i ditt fall. Jag antar också att du inte upplevt att du blivit diskriminerad. Om du upplever att du blivit diskriminerad, dvs att beslutet tagits baserat på ditt kön, din etniska tillhörighet, din ålder eller dylikt (för diskrimineringsgrunderna, se 1 kap 5 § diskrimineringslagen) rekommenderar jag att du kontaktar Diskrimineringsombudsmannen (DO).

Ditt fall regleras genom anställningsskyddslagen (LAS). Där framgår att provanställningar får avbrytas före prövotidens slut, om inte annat avtalats (6 § tredje stycket LAS). Jag antar att annat inte avtalats i ditt fall, men det kan så klart vara värt att dubbelkolla i ditt anställningsavtal.

Svaret på din fråga är således att arbetsgivaren faktiskt har rätt att ta det beslutet redan efter 1 1/2 vecka. Ingen uppsägningstid eller uppsägningsgrund behöver föreligga.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Viktor VårlidRådgivare