FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder20/10/2020

När får man ansöka om att få livstidsstraff omvandlat till tidsbestämt straff?

Hej på er!

Jag har en liten fråga som gör mig jätteförvirrad, i juli 2018 så blev en kvinna våldtagen och mördad. En person blev dömd till livstid i fängelse i början av 2019 men redan i mars 2019 så ansökte personen om att få tidsbestämt straff men blev nekad, det här går inte ihop för mig eftersom att jag har läst på kriminalvårdens sida att om man blir dömd till livstid i fängelse så är det inte förns efter 10 år man har rätten att ansöka om tidsbestämt straff, hur går det här ihop?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En person som dömts till fängelse på livstid har möjlighet att ansöka om att ansöka om att få sitt straff omvandlat till ett tidsbestämt straff. En sådan ansökan får göras när den dömde avtjänat minst 10 år av det utdömda livstidsstraffet (3 § lag om omvandling av fängelse på livstid). Om en ansökan inte uppfyller de ställda kraven ska ansökan avvisas.

Eftersom den dömde i det beskrivna fallet inte hade avtjänat minst 10 år av livstidsstraffet så avvisades personens ansökan om att få fängelsestraffet tidsbestämt. Personen kan alltså rent praktiskt ansöka om en omvandling innan 10 år har passerat, men en sådan ansökan kommer alltid att avvisas eftersom förutsättningarna för en sådan prövning inte är uppfyllda.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare