När ena vårdnadshavaren vill flytta

Hej

Jag har en dotter på 11 år, pappan och jag skildes för 2 år sedan. Vi har gemensam vårdnad och fram till Augusti i år har hon bott varannan vecka men nu bor hon helt här och pappan träffar henne väldigt sällan trots att han bor nära. Jag och min dotter vill flytta men han motsätter sig det, jag har lovat att köra henne 1 gång i månaden och låta honom ha henne lov m.m. Från det hon flyttade till mig har de setts typ 6ggr i några timmar, hon vägrar bo hos honom och vi har försökt prata med honom. Hon har sin halvbror och syskonbarn, morbröder och mycket annan släkt där vi vill bo, här har hon bara pappa, farmor och farfar. Vad kan vi göra, vi är fångar och min dotter är mycket ledsen.

Med vänlig hälsning

Ann

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst vill jag beklaga att du hamnat i den här situationen.

Som du säger är det som att om ni har gemensam vårdnad, antingen genom att ni haft det sen barnen föddes eller det uppkommit enligt ovanstående stycke, gäller följande. Alla beslut som fattas kring barnet, ska huvudsakligen fattas gemensamt av vårdnadshavarna, med hänsyn till vad som är bäst för barnet. Omvänt kan man säga att vardera förälder har rätt att säga nej till beslut som fattas av den andre, en form av ”vetorätt”.

För att ändra vilken vårdnadshavare barnet bor hos, måste du här ansöka om att en domstol förordnar om förändring i vårdnaden. Det domstolen då gör är beakta vad som är bäst för barnet. Här är det flera faktorer såsom barnets ålder, mognad, relation till vardera av föräldrarna, föräldrarnas samarbetsförmåga, barnets skolgång och dylikt som avgör. Det krävs mycket till för att domstolen på talan av ena vårdnadshavaren helt ska förändra vårdnadssituationen för ert barn. För att överta vårdnaden helt krävs enligt praxis exempelvis att en av föräldrarna är direkt olämplig som vårdnadshavare. Om dottern känner sig obekväm med att vara där och/eller rent av inte vill, tas detta hänsyn till vid en domstolsprövning där socialtjänsten i din kommun utreder omständigheterna.

En vanlig följdfråga vid barnrätts-och vårdnadsfrågor är om man med domstols hjälp kan "köra över" den andre vårdnadshavaren när man inte kommer överens, som exempelvis i frågor om att ta med barnen på semester. Svaret på detta är nej. En domstol har i dessa mål i huvudsak bara behörighet att ändra förhållanden i vårdnad, boende och umgänge och inga andra undantagsregler är tillämpliga här.

Vill du komma i kontakt med våra jurister angående detta och ha hjälp eller råd, kan du kontanta dem på http://lawline.se/boka.

Hoppas du fått lite mer klarhet i ämnet. Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare