När en sambo avlider

Hej! Jag bor i en fastighet och det är enbart jag som är skriven på den med lagfart och pantbrev, jag har köpt huset och alla banklån ligger på mig. Jag har en son som är folkbokförd på annan adress. Min fråga är om någon flyttar in hos mig, en blivande sambo (eller inneboende): Behöver jag skriva ett testamente för att försäkra mig att jag behåller allt vid en separation eller att sonen ärver allt vid dödsfall?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om någon som du är i ett förhållande med flyttar in hos dig är sambolagen tillämplig http://lagen.nu/2003:376. När man är sambos sker en bodelning mellan parterna om förhållandet tar slut eller den ene parten dör och någon begär det.

Enligt 8 § SamboL är det samboegendom som ingår i bodelningen och vad som utgör samboegendom regleras i 3 §. Samboegendom utgörs av den gemensamma bostaden och gemensamt bohag som förvärvats i ett samboförhållande. Detta innebär att om du äger en fastighet som din partner flyttar in i för att ni gemensamt ska bo i den, så utgör bostaden ändå inte samboegendom, eftersom den inte förvärvats under tiden ni varit sambos. Det är alltså bara egendom som man köper under tiden samboförhållandet varar som ska ingå i en bodelning. Ditt hus skulle inte ingå i bodelningen. Däremot allt bohag som ni gemensamt köper skulle ingå i en bodelning en potentiell bodelning.

Din sambo skulle inte heller kunna överta bostaden eftersom det är ett hus och sambos bara har rätt att överta en bostad som inte är samboegendom om det är en hyresrätt eller bostadsrätt, 22 § SamboL.

Sambos ärver inte varandra i Sverige. Så om du skaffar en sambo skulle din sons arv bara påverkas om ni skaffar gemensamt bohag, då det i så fall skulle ske en likadelning av det värdet. De reglerna går dock att avtala bort om man skriver ett samboavtal där man kan bestämma att sambolagens regler inte ska gälla. Din son skulle alltså ärva huset och dina övriga tillgångar i så fall.

Om du skulle skaffa en inneboende skulle sambolagen överhuvudtaget inte vara tillämplig eftersom den bara gäller när det är två personer som har ett förhållande där det normalt ingår ett sexuellt samliv. En inneboende skulle alltså inte kunna ärva dig och ingen bodelning skulle kunna ske.

Så om du vill att din son ska ärva allt, kan det vara en fördel att skriva ett samboavtal eftersom din sambo i så fall inte kan få några av dina tillgångar.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Matilda HellströmRådgivare