FrågaFAMILJERÄTTAdoption12/01/2019

När blir en adoption officiell?

Hej! när jag var liten så adopterade min pappa mig då min biologiska pappa försvann ur bilden. hur kan jag få reda på vilket datum adoptionen registrerades. dvs vilket datum han blev min pappa. tack så jättemycket!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer inte gå in på en massa lagar, utan går direkt på hur du ska göra för att ta reda på detta!

1. Kontakta Tingsrätten där ansökan om adoption gjordes!

Det är Tingsrätterna som i första hand fattar beslut om adoption. Adoptionen gäller från och med dagen då Tingsrätten godkände din pappas adoption av dig, alltså när de fattade beslutet.

Överklagade din pappa för att få igenom adoptionen, så kan du kontakta den domstolen istället!

2. Kontakta Skatteverket!

Domstolen som fattade beslutet om adoption måste skicka ett meddelande om detta till Skatteverket.

Kontaktuppgifter till Skatteverket hittar du här.

Jag hoppas att du lyckas ta reda på det så snart som möjligt!

Med vänliga hälsningar,

Lawline Rådgivare