FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/11/2020

När är det för sent att begära jämkning av bodelning efter dödsfall?

Min farbror var gift med en kvinna och ingen av dem hade några barn. För ett par år sedan dog kvinnan och en bouppteckning gjordes. Min farbror hade betydligt mer tillgångar än makan men då min farbror inte kände till att man kunde jämka (12:2) så gjorde han inte det vid bouppteckningen. Efterarvinge på makans sida var hennes syster. Min farbror fick då makans del automatiskt. Min fråga är nu om min farbror kan upprätta ett dokument där han begär jämkning (12:2) eller om det är så att en bodelning redan har gjorts så att det är för sent. När anses en bodelning ha gjorts i det här fallet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår dig som att du undrar över när det är för sent för efterlevande make att påkalla jämkning av en bodelning. Reglerna om bodelning finns i äktenskapsbalken (ÄktB).

Efterlevande make har möjlighet att begära jämkning av bodelning och begära att vardera sidan som sin andel ska behålla sitt giftorättsgods (12 kap. 2 § ÄktB). I paragrafen sägs att jämkningsmöjligheten uppstår "vid bodelning". En sådan begäran måste alltså göras senast vid bodelningstillfället. Arv efter någon som har varit gift fördelas först efter avslutad bodelning. Eftersom arvet efter din farbrors fru är fördelat, har således en bodelning redan skett. Bodelningstillfället har alltså passerat och det är då för sent för efterlevande make att begära jämkning av bodelningen.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Sophia EngdahlRådgivare