När ansvarar säljaren för en felaktig vara vid konsumentköp?

Hej, Jag köpte dunjacka från butik. Efter ett dygn hittade jag ett hål på baksidan. Eller det blev hål som jag inte visste när jag sätta mig. Jag gick tillbaka till butiken annan dag för att reklamera. De nekar reklamation. För det första sa de att det inte produkt fel, jackan måste ha skurit på nånting vas. för det andra har de sagt till mig att de kollade på övervakningskamera att det var ingen fel på jacka. De hänvisar till mig att kontakta konsumentverket. Menar de att jag har ingen reklamerationsrätt som gäller? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När jag besvarar frågan utgår jag ifrån att du har köpt jackan som privatperson från ett företag.

När ansvarar säljaren för ett fel?

Enligt konsumentköplagen (KKöpL) har du som konsument en rätt att reklamera en vara som är felaktig (23 § KKöpL). Frågan är om detta är ett fel som butiken ska ansvara för.

Som utgångspunkt ansvarar säljaren för alla fel som uppstår inom sex månader efter varan har avlämnats, om inte annat visas (20 a § KKöpL). Avlämnandet har skett när köparen har fått varan i sin besittning (besittning sker när köparen har tagit hand om varan) (6 § KKöpL). I ditt fall har butiken använt en film tagen av en övervakningskamera som bevis för att felet inte fanns vid avlämnandet. Säljaren ansvarar dock för fel som funnits vid avlämnandet, även om felet visar sig först senare. Bara för att hålet på jackan inte fanns när du köpte jackan behöver det inte betyda att du saknar en reklamationsrätt, eftersom hålet kan ha uppstått senare på grund av ett produktfel som fanns vid avlämnandet (20 § KKöpL).

Hur du kan gå tillväga

Du har alltså rätt till reklamation (23 § KköpL) förutsatt att hålet på jackan är ett fel säljaren ska ansvara för. Eftersom felet på jackan uppstod inom mindre än sex månader ligger bevisbördan på säljaren, vilket innebär att butiken måste kunna bevisa att felet beror på dig och inte på butiken.

Om du anser att hålet på jackan har orsakats av ett produktfel som fanns vid avlämnandet rekommenderar jag att du kontaktar butiken igen och meddelar att du har rätt till reklamation enligt lag. Om butiken fortfarande inte vill göra rätt för sig kan du göra en anmälan till den allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN kan ge en rekommendation för hur tvisten ska lösas. Handläggningstiden brukar dock tyvärr vara ganska lång. För mer information om hur du kan göra en anmälan klicka här.

Du kan också ansöka om stämning hos tingsrätten, ansökan kostar dock pengar och om du förlorar i tingsrätten kan du bli skyldig att betala motpartens rättegångskostnader. Jag rekommenderar därför att du först försöker lösa tvisten genom ARN. För mer info om hur du ansöker om stämning klicka här.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Om det är något mer du undrar över är du varmt välkommen att ställa en ny fråga.

Med vänliga hälsningar,

Elin AndrénRådgivare