FrågaKÖPRÄTTÖvrigt31/10/2018

När anses en vara som avlämnad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Konsumentköplagen
Om köparen har köpt varan i egenskap av konsument (dvs. för enskilt bruk) är det konsumentköplagen (KKöpL) som är tillämplig, se 1 § 1 st. Enligt 8 § KKöpL övergår risken för varan på köparen när varan har avlämnats till köparen. Om köparen bär risken för varan måste köparen betala för den även om den förstörs, kommer bort eller försämrats genom en händelse som inte beror på säljaren. Enligt 6 § KKöpL anses varan avlämnad när den kommit i köparens besittning. En vara har kommit i köparens besittning om den t.ex. har lämnats i brevlådan eller efter överenskommelse ställts på köparens tomt även då köparen inte är hemma.

Köplagen
Om köparen har köpt varan i egenskap av näringsidkare gäller köplagen (KöpL), se 1 § 1 st. Kan säljaren inte anses vara skyldig till en försämring av varans tillstånd så är köparen tvungen att betala när risken har övergått på köparen. Så även om varan är i sämre skick än vad som avtalats när köparen väl hämtar den så är det varans skick vid den avtalade tidpunkten för hämtningen som är avgörande, detta följer av 12 § KöpL. Att risken går över på köparen betyder att köparen står för alla kostnader gällande varan. Det kan vara kostnader för förvaring, vård, förstörelse, försämring av kvalitet och liknande. Risken går över på köparen när varan avlämnas enligt avtalet eller enligt 6 § eller 7 §, detta följer av 13 § KöpL.

Bedömningen när varan har avlämnats är samma som vid konsumentköp, dvs. när den kommit i köparens besittning. Det som skiljer KöpL från KKöpL är att KöpL är dispositiv, se 3 § KöpL. Detta innebär att det är möjligt att avtala om andra villkor än de som gäller enligt KöpL. Därför måste köpavtalet alltid kontrolleras för att veta vad som gäller.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här.
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här.
- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Yekta KeskinRådgivare