När anses en betalning ha skett?

Kan inkassobolaget anse att betalningen först skett när den bokförts hos betalningsmottagaren?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen specifik regel eller lag för när en betalning anses ha skett. Utgångspunkten brukar dock vara att en betalning anses ha skett när den har registrerats av mottagaren och alltså inte den tidpunkt när man själv betalar. Det går även att avtala om andra regler och parterna (det vill säga den som ska betala och den som ska få betalt) kan komma överens om andra villkor. Om inget annat har avtalats gäller dock att betalning har skett när den har registrerats av mottagaren.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare