Namnbyte vid äktenskapsskillnad

Hej, Har en fråga om namnlagen, jag har förstått att lagen gäller för svenska ,norska, finska medborgare. Om min ex man som har mitt efternamn, gifter sig utomlands i ett icke nordisk land (Georgien) med en person som inte är folkbokförd i Sverige. Går hon även under namn lagen? har han rätt att ge det till henne? och hon kan ta detta namn?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Byta efternamn vid ingående av äktenskap

När två personer ingår äktenskap är det tillåtet för en av makarna att byta efternamn till den andra makens efternamn (12 § personnamnlagen). Ifall att äktenskapet upplöses genom t.ex en skilsmässa är det upp till maken som bytt efternamn om den vill behålla sitt nya efternamn. Vill personen byta efternamn till sitt gamla kan den ansöka om det hos skatteverket.

Är det möjligt att tvinga någon att byta efternamn?

Domstolen kan besluta att en person ska byta efternamn, om personen förvärvat ett efternamn utan att ha rätt till det och om förvärvandet innebär besvär för någon (21 § personnamnlagen). En person som förvärvat sitt efternamn genom äktenskap har haft rätt till det och faller därför inte under den här regeln.

Vad händer om din x man gifter om sig?

Din x man har rätt att behålla sitt efternamn även efter er separation. Ifall att han gifter om sig kan hans nya fru välja att byta till hans efternamn enligt svensk rätt (12 § personnamnlagen). Svensk lag gäller för alla personer som befinner sig i Sverige. Vilka lagar och regler som gäller i Georgien kan jag dessvärre inte redogöra för.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare