FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt24/11/2016

Namnbyte för barn

Jag är skild sen några år tillbaka, och ska gifta om mig i sommar. Jag vill inte ha kvar mitt efternamn som tillhör mina barns pappa - och mina barn. Jag tänker alltså byta till min nya makes efternamn när vi gift oss. Mina barn som är 10 och 13 år, vill ha min nya makes efternamn som mellannamn för att känna att de delar namn med sin mamma. Men barnens pappa säger att han vägrar skriva under några papper om att de ska få lägga till mitt nya efternamn som mellannamn.

Min fråga är, kan barnens pappa förhindra att mina barn tar mitt nya efternamn som mellannamn? Behöver han skriva under ett sådant papper vid ansökan om mellannamn?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline!

Svaret på din fråga beror på om det är du som står som ensam vårdnadshavare för barnen eller om ni båda föräldrar är vårdnadshavare.
I det fall att du är ensam vårdnadshavare så är det du som ska skriva under ansökan.
Är det så att du och fadern båda är vårdnandshavare ska båda två skriva under anmälan.

Vid namnbyte för barn över 12 år måste dessutom barnet samtycka till namnbytet. Detta betyder att i fallet med ditt barn som är 13 år måste även barnet skriva under ansökan.

Här hittar du ytterligare information och här hittar du blanketten för anmälan om namnändring.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Sofia NygrenRådgivare