FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/10/2021

Namnändring på barn utan samtycke från ena föräldern

Jag har ensam vårdnad om mina barn. De har sin pappas efternamn. De vill nu även ha mitt efternamn så vi får en samhörighet. Kan de lägga till mitt efternamn också utan pappans medgivande?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den aktuella lagen för att besvara frågan är Lag (2016:1013) om personnamn.

Ett barn kan lägga till ett efternamn och få ett dubbelt efternamn om det är bildat av efternamn som barnets föräldrar bär eller har burit (9 § första stycket punkt 3 Lag om personnamn). I detta fall tolkar jag det som att namnändringen går att genomföra då dina barn bär deras pappas efternamn och du nu vill lägga till ditt efternamn. Alltså vill de lägga till ett efternamn som deras andra förälder bär. Att genomföra en ändring från sitt nuvarande efternamn till ett dubbelt efternamn behandlas i lagen detsamma som att helt byta efternamn (9 § första stycket Lag om personnamn). Namnändringen sker genom en anmälan till Skatteverket (3 § första stycket Lag om personnamn). I och med att ändringen gäller barn ska anmälan ske av vårdnadshavare.

Utifrån din fråga förstår jag det som att du har ensam vårdnad över dina barn. I frågor som rör namnändring på barn som bär en av föräldrarnas efternamn utan att denne är vårdnadshavare, krävs det dock även samtycke från denne förälder (34 § första stycket Lag om personnamn). I ditt fall betyder det att du även måste ha samtycke från dina barns pappa för att kunna göra en namnändring.

Namnändring genom rättegång

Det finns dock ett undantag till huvudregeln att behöva den andra förälderns samtycke. Om domstolen finner det förenligt med barnets bästa kan en namnändring ske utan samtycke (34 § första stycket Lag om personnamn). Vid en sådan bedömning tas även hänsyn till barnets vilja med hänsyn till barnets ålder och mognad (45 § tredje stycket Lag om personnamn). Frågan om namnändringen är förenlig med barnets bästa prövas av den tingsrätt där barnet bor (45 § första stycket Lag om personnamn). Om barnet är över 12 år måste barnet samtycka till en ansökan om namnändring (46 § första stycket Lag om personnamn). Domstolen brukar dock ha en väldigt restriktiv syn i dessa frågor så jag tror det kan bli svårt att få framgång genom rättegång.

Dina barn kan själva göra namnändring när de fyllt 18 år

Om dina barns pappa inte går med på namnändringen och domstolen skulle avslå din ansökan, kan dina barn själva välja att ändra sina efternamn när de fyllt 18 år (9 § första stycket punkt 3 Lag om personnamn).

Sammanfattning

Det enklaste att göra för dig i denna situation är att få samtycke till namnändringen från dina barns pappa. Om det inte är möjligt kan du framtvinga en namnändring genom att gå till domstol. Det är dock svårt att avgöra vad utgången av en sådan prövningen skulle vara. I en sådan bedömning ska utgångspunkten vara huruvida det kan anses vara barnens bästa att genomföra en namnändring. Det finns även vissa möjligheter för dina barn att uttrycka sina egna åsikter. En sista möjlighet är att vänta till dina barn fyllt 18 år då de själva kan besluta om namnändring, utan samtycke från deras pappa.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar,

Ebba KristenssonRådgivare