Någon har spelat in mig med ljud, är det lagligt?

Hej! Om jag har blivit filmad och inspelad med ljud utan min vetskap hemma hos någon annan, är det då lagligt? Min släkting har spelat in mig och min vän när vi pratar utan att vi vet om det. Han var inte hemma vid tillfället. Nu använder han det emot mig för att ”bevisa” att jag är en dålig person. Det kändes som ett väldigt privat samtal.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Eftersom din släkting spelar in er med ljud hemma hos någon, utan att själv är närvarande utgör handlingen ett brott enligt 4 kap. 9 a § brottsbalken och släktingen kan därför göra sig skyldig till brottet olovlig avlyssning.

Jag hoppas du fick svar på din fråga. Har du fler frågor så tveka inte att vända dig till Lawline igen!

Axel StenquistRådgivare