FrågaKÖPRÄTTÖvrigt25/09/2018

Muntligt avtal vid köp av bostadsrätt?

Hej,

Vi ska sälja vår lägenhet och har försökt flera gånger. Vi har begärt 2miljoner för den. Vi fick ett bud på 1.9 som vi till slut accepterade och vi skulle skriva kontrakt nästa dag.

Samma kväll som vi accepterat budet så ringer mäklaren och säger att köparen vill avvakta och kommer inte köpa lägenheten.

Så nu kanske vi måste gå ner i pris ännu mer för att kunna sälja den. Är ett muntligt avtal bindande? Finns det något vi kan göra?

Så här står det på mäklare.se

Bostadsrätter räknas inte som fast egendom och kräver egentligen inte ett skriftligt kontrakt för att affären ska vara giltig. Ett muntligt kontrakt kan räcka, även om det är sällan det sker. I de flesta fall ska ett kontrakt signeras för att affären ska bli giltig. Det kan dock innebära att säljaren har rätt till ersättning om köparen drar sig ur affären innan kontrakt skrivits. Kontakta genast mäklaren om detta händer. För att få ersättning behöver säljaren visa att han eller hon lidit ekonomisk skada för att en ersättning ska bli aktuell.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid köp av bostadsrätt är det bostadsrättslagen som är tillämplig. Ett bindande avtal om köp av bostadsrätt uppkommer först då ett avtal, innehållande ett utpekande av lägenheten som överlåts och ett pris, har undertecknats av köpare och säljare (6 kap. 41 § bostadsrättslagen). Med andra ord är inte ett muntligt avtal nog för att affären ska vara gällande.

Som du skriver i din fråga har inget skriftligt avtal upprättats mellan dig och säljaren. Säljaren är därför inte bunden av det muntliga avtalet. Du kan därmed inte heller framföra några anspråk på denna grund.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare