Möjligt med uppskov på beskattning av kapitalvinst från husförsäljning fem år efter inflytt i ny bostad?

Kan jag få uppskov med reavinstskatt om jag sålt det förra huset 5 år efter vi flyttade in i det nya huset? Vi har stått skrivna från januari 2016 på nya husets adress och innan ca 1,5 år på förra husets adress.

Reavinstskatt ska betalas in i Februari men vill lägga det på nya huset.

Lawline svarar

Hej!

Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att du sålde ett hus fem år efter att du köpte ett annat, och att du nu undrar om det är möjligt för dig att göra uppskov med kapitalvinsten från försäljningen av det senare huset och använda det på det nya huset. Din fråga är skatterättslig och regleras i 47 kap. Inkomstskattelagen (IL). För att svara på din fråga går jag först igenom förutsättningarna för att få göra uppskov och gör sedan en bedömning av din situation.

Tre steg måste uppfyllas för att få göra uppskov

Villkoren för att få göra uppskov med visst belopp från kapitalvinsten från en husförsäljning finns i 47 kap. 2 § IL. Där föreskrivs att uppskov för göras om 1) en kapitalvinst har uppstått efter försäljningen av ursprungsbostaden, 2) en ersättningsbostad har förvärvats eller tänker förvärvas och 3) att inflyttning till ersättningsbostaden har skett eller kommer att ske. Uppfylls dessa krav, får uppskov med visst belopp alltså göras.

Vad som avses med ursprungsbostaden regleras i 47 kap. 3 § IL. Med ursprungsbostad menas den bostaden som vid försäljningen är vederbörandes permanentbostad. En bostad är en permanentbostad om vederbörande antingen har bott där i minst ett år innan avyttring eller under minst tre av de senaste fem åren. Om en ny bostad förvärvas innan ursprungsbostaden säljs, ska frågan om vederbörandes permanentbostad bedömas utifrån förhållandena den dagen då den nya bostaden förvärvades. Det innebär, för den som köper en ny bostad innan den befintliga säljs, att det dåvarande huset räknas som permanentbostad och därmed ursprungsbostad om vederbörande levde i det dåvarande huset i minst ett år innan köpet av det nya huset eller under minst tre av fem av de senaste fem åren från och med den dagen då den nya bostaden köptes.

Angående den nyinköpta bostaden gäller enligt 47 kap. 5 a § IL att den endast kan ses som ersättningsbostad om den har köpts tidigast året innan eller senast året efter då ursprungsbostaden säljs. För den som säljer sin ursprungsbostad 2022 innebär det att den nya bostaden endast kan ses som ersättningsbostad om den har köpts någon gång under 2021 eller kommer att köpas någon gång under 2023. Det finns en undantagsbestämmelse i samma paragraf för den som har utfört ny-, till- eller ombyggnad på den nya fastigheten under en viss tidsperiod, och då kan den nya fastigheten ha köpts tidigare än det året före då ursprungsbostaden såldes.

Bedömning: Det gamla huset såldes för sent för att få göra uppskov

I ditt fall beskriver du att ni sedan januari 2016 står skrivna på det nya huset och att ni under 1,5 år innan dess stod skrivna på det gamla huset. Nu när du har sålt det första huset fem år efter inköpet av nuvarande, undrar du om uppskov får göras trots att fem år har passerat.

Eftersom ni bodde i det gamla huset i mer än ett år innan ni köpte det nya, räknas den som ursprungsbostad enligt reglerna som har redovisats för ovan. Däremot räknas det nyinköpta huset, som ni står skrivna på sedan 2016, inte som ersättningsbostad eftersom det köptes tidigare än året innan då eran ursprungsbostad såldes. Om den första bostaden, dvs. ursprungsbostaden, såldes under 2021, hade den nuvarande bostaden räknats som ersättningsbostad om den tidigast hade köpts någon gång under 2020. Eftersom den gissningsvis köptes någon gång under 2015, har för lång tid gått. Den nuvarande bostaden räknas alltså inte som ersättningsbostad, och det bör därför inte vara möjligt för dig att göra uppskov med beskattningen av kapitalvinsten från den nyliga husförsäljningen.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Jacob WestinRådgivare