Möjligheter till säkerhet för lån till sambo

Hej!

Jag står på ett lån som är min sambos, det var meningen att detta skulle vara under en kortare tid men drar nu ut på tiden. Jag vill ha någon säkerhet som håller juridiskt ifall han skulle avlida. Om han avlider vill jag att detta lån löses omgående. Han har en son som är arvinge till honom. Känns osäkert och obekvämt att stå på detta lån. Vad rekommenderar ni att jag gör? Vad finns det för juridiska vägar eller dokument att skriva?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur du ska kunna säkerställa att lånet till din sambo återbetalas till dig även om något skulle hända i framtiden.

Det finns fler möjligheter att säkerställa att lånet återbetalas vid en sådan händelse.

Om lånet hänför sig till er gemensamma bostad skulle jag rekommendera er att skriva ett samboavtal. I detta samboavtal skulle det kunna nämnas om det exempelvis är du som ensam har stått för hela kontantinsatsen till lägenheten, vilket inte är helt ovanligt. På så vis är lånet reglerat genom att värdet för er gemensamma bostad är fördelat mellan er i proportion till vad ni har lagt in i bostaden.

Om lånet handlar om något annat, så kan ni upprätta ett skuldebrev. Ett skuldebrev är en skriftlig fordran utan motprestationer med en utfästelse om ett penningbelopp. Vid exempelvis en olyckshändelse som föranleder din sambos död löses skulden mot tillgångarna i dennes dödsbo innan frågan om arv aktualiseras.

Mitt råd är alltså:

Om lånet gäller er gemensamma bostad, reglera skulden i ett samboavtal.

Om lånet gäller något annat, upprätta ett skuldebrev.

Hoppas att du fick svar på din fråga, och välkommen åter till Lawline.

Om du vill ha hjälp med att skriva samboavtal eller upprätta ett skuldebrev är du välkommen att höra av dig till mina kollegor via telefon.

Med vänlig hälsning

Christoffer ThorellRådgivare