FrågaFAMILJERÄTTAdoption25/04/2017

Möjligheter att adoptera flyktingbarn

Kan jag och min make, med föräldrarnas medgivande, adoptera två flyktingbarn 11 resp 17 år gamla, som hotas av utvisning till ett osäkert hemland? Kan barnen därigenom få svenskt medborgarskap och uppehållstillstånd?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det finns inget enkelt svar på din fråga. Enligt reglerna om adoption i föräldrabalken kan man rent tekniskt sätt adoptera på detta vis. Ni är gifta, över 25 och föräldrarna har samtyckt(eftersom det ena barnet är över 12 skall även han samtycka). Förutsatt att ni inte är mer än 42 år äldre än barnen, att ni har som intention att uppfostra barnen, och att ni skulle anses om lämpliga av rätten skulle det finnas en teknisk möjlighet för er att genomföra adoptionen. Dessa regler regleras i 4 kapitlet föräldrabalken.

Det finns dock en relativt stor risk att adoptionen inte skulle anses som lämplig om rätten ser att ni vill adoptera för att kunna ge dessa barn uppehållstillstånd. Detta skulle då vara att kringgå reglerna om uppehållstillstånd. Det står inte ordagrant i lagtext att man inte får adoptera av denna anledning men det står

”tillstånd får ges endast om adoptionen är till fördel för barnet samt sökande har uppfostrat barnet eller vill uppfostra det eller annars med hänsyn till det förhållandet mellan sökande och barnet finns särskild anledning till adoptionen”. 4 kapitlet 6 § Föräldrabalken.

Det är den del jag kursiverat som skall kunna hindra från att man adopterar med grunden att man vill få uppehållstillstånd. Eftersom lagtexten inte är helt tydligt och eftersom detta inte testats i några högre domstolar är det dock inte helt klart hur rätten skulle agera i ert fall. Den finns fall i tingsrätten där man nekat en adoption där anledningen varit att få uppehållstillstånd för barnet. Men det är omöjligt att förutser hur domstolen skulle agera här.

Skulle ni få godkänt adoptionen blir barnen svenska medborgare och får samma rättsliga status om de vore era biologiska barn, de kommer kunna ärva er och ni har vissa skyldigheter gentemot dem.

Jag rekommenderar starkt att ni kontakta Myndigheten för familjerätt och föräldraskap som arbetar med internationella adoptioner och kan hjälpa er med frågor likt dessa. Sen kan ni ju alltid försöka genomföra adoptionen genom att göra en ansökan om adoption, så ge ni i alla fall rätten chansen att besluta om detta. Men att kontakta ovan nämnda myndighet är mitt främsta råd.

Hoppas detta svar kan vara till hjälp!

Med vänlig hälsning

Matilda BonaRådgivare