Möjligheten att under studentvisum få uppehållstillstånd utan att lämna landet

Hej jag är svensk medborgare och ska gifta mig med någon från Algeriet. om min fästman har fått studentvisa för masters eller Phd och vi gifter oss i sverige kan han då beviljas permanent uppehållstillstånd medans han bor i sverige, innan visumet går ut ? eller är det krav att han måste vara i utlandet? jag hoppas du förstår min fråga . Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Huvudregeln är förvisso ansökan om uppehållstillstånd från sitt hemland eller det land där man har tillstånd att bo och att uppehållstillståndet ska vara klart innan inresa till Sverige. Det finns emellertid möjlighet att få uppehållstillstånd utan att lämna Sverige. Detta gäller exempelvis om man redan har ett uppehållstillstånd för studier och har klarat minst 30 högskolepoäng eller genomfört en termins forskarutbildning i Sverige (5 kap. 18 § utlänningslagen). Ytterligare information hittar du även på Migrationsverkets hemsida.

Hoppas du fick svar på din fråga. Om det uppstår något eller några frågetecken är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare