Möjlighet till arbetsbefrielse under uppsägningstiden

Hej, gällande uppsägningsreglerna i LAS som ger 2 mån uppsägning (jobbat 3,5 år): Om jag tänker att säga upp mig och vill börja jobba hos en ny arbetsgivare omgående; har jag någon rätt med hänvisning till LAS få igenom att kollektivavtalets reglering om 3 månaders uppsägning ej skall gälla då det ger mig som arbetstagare sämre skydd och inskränker min rättighet. Dvs önska att enbart reglering av uppsägningstid i LAS tillämpas. Det finns missförhållanden på jobbet och en stor grupp har sagt upp sig.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du avser säga upp dig från den arbetsplats som du har arbetat på de senaste 3,5 åren, men att det kollektivavtal som du är bunden till föreskriver en uppsägningstid om 3 månader och att du därför undrar om det finns någon möjlighet att – med hänvisning till lagen om anställningsskydd (LAS) – få igenom en uppsägningstid om 2 månader i stället.

Uppsägningstid enligt LAS

Enligt 11 § första stycket LAS är den kortaste uppsägningstiden för både arbetstagare och arbetsgivare 1 månad. Av 11 § andra stycket LAS framgår dock att arbetstagaren har rätt till en uppsägningstid om 2 månader i stället, ifall den sammanlagda anställningstiden hos arbetsgivaren är minst 2 år men kortare än 4 år. Om den sammanlagda anställningstiden är minst 4 år men kortare än 6 år, har arbetstagaren rätt till en uppsägningstid om 3 månader. Eftersom du har varit på arbetsplatsen i 3,5 år, har du enligt LAS således rätt till en uppsägningstid om 2 månader.

Vissa av LAS bestämmelser är semidispositiva

Vissa av LAS bestämmelser är emellertid semidispositiva, vilket innebär att de – genom kollektivavtal eller kollektivavtal på förbundsnivå – får frångås till arbetstagarens nackdel. Bestämmelsen om uppsägningstid i 11 § LAS (se ovan) är en sådan semidispositiv regel, som alltså kan frångås till arbetstagarens nackdel genom kollektivavtal som har slutits eller godkänts av en central arbetstagarorganisation (2 § fjärde stycket LAS). Med andra ord innebär detta att den reglering som finns om uppsägningstid i ditt kollektivavtal gäller före bestämmelsen i LAS.

Arbetsbefrielse

Som utgångspunkt ska arbetstagaren stå till arbetsgivarens förfogande och arbeta under hela uppsägningstiden. Arbetsgivaren kan dock förklara att arbetstagaren inte behöver stå till hans eller hennes förfogande under uppsägningstiden eller under en del därav (jämför 13 § LAS). Arbetsgivaren har ingen skyldighet att arbetsbefria arbetstagaren, men kan alltså välja att göra det.

Slutsats

Eftersom bestämmelsen om uppsägningstid i LAS är semidispositiv (se ovan), är min slutsats att den reglering som finns i ditt kollektivavtal ges företräde och gäller i stället, men att din arbetsgivare kan välja att arbetsbefria dig. Min rekommendation är därför att tala med arbetsgivaren om möjligheten att bli arbetsbefriad under uppsägningstiden. Ifall du och din arbetsgivare kommer överens om arbetsbefrielse, bör överenskommelsen vara skriftligt.

Hoppas att mitt svar är till hjälp och tveka inte att höra av dig igen om du har några fler frågor!

Vänligen,

Casper ErikssonRådgivare