Möjlighet till ändring av vårdnad när fader ej vill ha vårdnad om barnet

Hejsan!

Mun fru vill skiljas. Vi har en gemensam 13-årig dotter. Om jag inte vill ha vårdande av barnet, hur gör jag?

Utgå från att min fru vill ha delad vårdnad vilket jag inte vill.

Tack på förhand!

Anders S

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillvägagångssätt
Om du som förälder vill göra en ändring i vårdnaden får du ansöka om detta hos tingsrätten som sedan gör en bedömning utifrån barnets bästa.

Vad som avgör
I alla frågor rörande vårdnad om barn ska alltid principen om barnets bästa styra, vilket innebär att det alltid är vad som är bäst för barnet, inte för föräldern, som avgör. Som utgångspunkt står barn under gemensam vårdnad av båda föräldrarna enligt 6 kap 2 § Föräldrabalken (FB) om inte annat har beslutats av rätten. Alla beslut angående vårdnad, umgänge och boende fattas med barnets bästa i åtanke, enligt 6 kap 2 a § FB. I denna bedömning ingår även barnets rätt till en god och nära kontakt med båda föräldrarna.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare