Möjlighet för efterlevande sambo att bo kvar i orubbat bo

Hej! Jag äger en villa sedan 90-talet till 100 %. År 2008 flyttade min nuvarande sambo in. Vi har inga gemensamma barn och inga skrivna avtal. Jag har två vuxna barn från ett tidigare förhållande.

Om jag plötsligt dör så kan barnen teoretiskt begära att hon flyttar ut omgående för att kunna sälja huset. Kan man skriva ett avtal som ger henne rätt att bo kvar en tid? T.ex. en bestämd tid eller tills hon hittat en annan bostad? Att göra henne till delägare är inte aktuellt.

Bör man i så fall skriva det som ett hyresavtal eftersom det finns ju kostnader med boendet eller vad ska man tänka på?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!
Tack för att vänder dig till Lawline!

Precis som du nämnder så ärver dina barn lika stor del av din kvarlåtenskap enligt 2 kap. 1 § Ärvdabalken. Vilket innebär att dina barn blir ägare till villan och kan då be din sambo flytta ut. Sambos har ingen legal arvsätt. Det enda sättet för din sambo att få en möjlighet att bo kvar i villan är alltså genom ett testamente. Du kan i testamentet skriva in din önskan om att din sambo ska få bo kvar i villan eller testamentera bort villan till henne. Om du väljer att testamentera bort villan till din sambo får villans värde inte kränka dina barns laglott, vilket är hälften av din kvarlåtenskap (arvslotten), se 7 kap. 1 § Ärvdabalken. Barnen kan begära jämkning av testamentet om det kränker laglotten enligt 7 kap. 3 § Ärvdabalken.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare