Möjlighet att bedriva konkurrerande verksamhet efter uppsägning.

Hejsan jag är anställd i en firma och håller på starta en aktie bolag . AKTIE BOLAGET SOM JAG STARTAR KOMMER VARA KONKURRERANDE VERKSAMHET. så fort den är igång så tänker jag säga upp från min anställning och kommer hyra ut mig som eget företagande till ett annat firma.. jag undrar om jag gör nåt fel? kan man få problem ?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om det finns något hinder för dig att säga upp dig från din arbetsgivare och starta ett aktiebolag som bedriver konkurrerande verksamhet och hyra ut dig själv till ett annat företag inom din firma.

I ditt fall kommer lagen om anställningsskydd även förkortad LAS att aktualiseras.

Arbetstagaren har en lojalitetsplikt mot sin arbetsgivare:

När arbetsgivaren och arbetstagaren ingår ett avtal om anställning så innebär det att arbetstagaren har en lojalitetsplikt mot sin arbetsgivare. Lojalitetsplikten innebär kortfattat att arbetstagaren inte ska vidta åtgärder som kan skada arbetsgivaren.

Möjligheten att bedriva konkurrerande verksamhet efter uppsägning:

När anställningen avslutas så upphör normalt lojalitetsplikten, då kan man som före detta anställd bedriva konkurrerande verksamhet fritt.

Dock så kan möjlighet att bedriva konkurrerande verksamhet efter anställningen begränsas genom avtal eller genom konkurrensklausuler. Skulle det i ditt fall finnas en konkurrensklausul som förbjuder dig att starta och bedriva konkurrerande verksamhet t.ex. en marknadskonkurrerade klausul så kan det begränsa dina möjligheter att bedriva konkurrerande verksamhet. Konkurrensklausuler är ofta förenade med skadestånd och vite så länge man bedriver konkurrerande verksamhet. Det innebär att om tidigare arbetstagare överträder en konkurrensklausul så kan tidigare arbetstagaren tvingas betala skadestånd eller vite till sin gamla arbetsgivare.

Innebörden av konkurrensklausuler är att den kan utsträcka den tidigare arbetstagares lojalitetsplikt även efter anställningen.

Min rekommendation till dig:

Du beskriver att du planerar att starta aktiebolaget så fort du säger upp dig. Skulle du starta bolaget under uppsägningstiden som är en konkurrerande verksamhet så har du åsidosatt dina förpliktelser mot arbetsgivaren till den grad att du kan avskedas under uppsägningstiden enligt 18§ LAS. Det kan få konsekvenser bland annat finns det en risk att du kan tvingas betala skadestånd till arbetsgivaren. Dessutom så kommer du inte kunna behålla förmåner och lön under uppsägningstiden enligt 12§ LAS.

Dessutom rekommenderar jag dig att se om det finns någon form av konkurrensklausul eller villkor i ditt anställningsavtal som kan begränsa möjligheten att bedriva konkurrerande verksamhet efter anställningen.

Om det inte finns någon konkurrensklausul eller villkor i avtalet som hindrar dig att bedriva konkurrerande verksamhet efter anställningen så har du ingen lojalitetsplikt mot arbetsgivaren. Det betyder att du skulle kunna bedriva konkurrerande verksamhet mot din tidigare arbetsgivare.

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline.

Sebastian PetterssonRådgivare