Mögel i fastighet

Hej, i december 2015 köpte vi ett hus. Enligt säljaren var det angripet av lite mögel, de hade dem satt in en solcellsfläkt för att hålla i schakt. Men de va ingenting som var farligt enligt henne. Med facit i hand skulle vi ha gjort en egen besiktning med hjälp av Anticimex, för nu har vi gjort en besiktning över 1 år senare 9ch de har framkommit att det är hussvamp. Det har även kommit fram att säljaren har vetat om detta när hon sålde men inte sagt någonting. Jag vet att vi har en ubdersökningsplikt, men blåögd som man är så litar man på människor. Kan vi bestrida detta på något sätt eller får vi skylla oss själva?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Utifrån informationen du lämnat om fastighetsköpet verkar det tyvärr inte som om ni kan bestrida detta.

Säljaren av huset bär ansvar för de fel som inte är upptäckbara för dig. Som köpare av huset bär du dock ansvaret för de fel som du hade kunnat upptäcka när du undersökte huset. Det läggs ett ganska stort ansvar på köparen vid fastighetsköp. Det är precis som du skriver, att du har en undersökningsplikt.

Du nämner att säljaren, vid undersökning av huset, sade att huset var angripet av lite mögel. I Jordabalken 4:19 andra stycket framgår det att man som köpare inte får hänvisa till fel som man borde ha upptäckt vid en undersökning av huset. Att säljaren nämnde att huset var angripet av mögel anses vara en ”varningssignal” för dig att undersöka vidare. Din undersökningsplikt är tyvärr så pass långtgående att du troligtvis inte kan bestrida detta.

Det kan dock nämnas att säljaren ibland har en upplysningsplikt. Om det var så att säljaren hade vetskap om att det fanns hussvamp men ändå gav er betryggande uppgifter om att det endast var lite mögel kan detta eventuellt vara en invändning. Detta är dock en ytterst liten chans.

Önskar du vidare juridiks rådgivning eller hjälp kan du mejla info@lawline.se med din fråga.
Lycka till!

Joéla EhnbergRådgivare