Mitt ex vägrar betala tillbaka pengarna jag lånade ut, hur ska jag få tillbaka dem?

Hej kan jag gå till rätten om mitt ex vägrar betala pengar jag har lånat till henne så hon kunde bli av med sina krediter? Jag har allt på swich. Vi skulle skriva ett kontakt som hon har skjutit bort hela den och vägrar skriva på något. Hur gör jag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Då din fråga rör en fordran har du två möjliga tillvägagångssätt. Antingen kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten, eller så kan du väcka talan i tingsrätten. Nackdelen med att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten är att om ditt ex bestrider betalningsföreläggandet så behöver du ändå väcka talan i tingsrätten. Eftersom hon vägrat att betala tillbaka pengarna hittills finns det en överhängande risk att hon bestrider ett betalningsföreläggande.

Du väcker talan mot ditt ex genom att skicka in en skriftlig ansökan till tingsrätten i den ort där ditt ex bor (42 kap. 1 § samt 10 kap. 1 § RB). Din ansökan ska innehålla uppgifter om vad din talar gäller (d.v.s att du vill att ditt ex ska betala tillbaka de pengar hon lånat av dig), de omständigheter som ligger till grund för din talan (att ditt ex lånat pengar av dig, på vilket sätt, när och hur), de bevis du vill lägga fram (Swish-betalning, sms-konversationer och liknande), samt din underskrift (42 kap. 2 § RB).

Till sist vill jag informera om att en rättegång är förenad med rättegångskostnader. I tvistemål är huvudregeln att den parten som förlorar målet som ska betala rättegångskostnaderna (18 kap. 1 § RB). Om du förlorar målet riskerar du att behöva betala både dina egna ombudskostnader, ansökningskostnader, resekostnader m.m., samt motsvarande kostnader för ditt ex. Du bör därför noga se över ditt bevismaterial och lämpligtvis kontakta en advokat för att bedöma om du har tillräckligt med bevis för att kunna vinna målet. Skulle din fordran dock röra ett belopp som är mindre än 24 150 kr (år 2020) riskerar du som mest att behöva betala en timmes rättslig rådgivning för ditt ex (18 kap. 8a § samt 1 kap. 3d § RB).

För att sammanfatta kan sägas att du kan väcka talan mot ditt ex tingsrätten genom att skicka in en skriftlig ansökan, men att du först bör se över vilket bevismaterial du har och bedöma möjligheterna att vinna målet.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare