Mitt betyg är felaktigt beslutat, vad kan jag göra?

När jag var en student på gymnasiet för några månader sedan gav min svenska lärare ett felaktigt betyg. Både rektor och lärare har kontaktats, men ingen av dem är villig att hjälpa till. Även om jag kan bevisa att jag fick fel betyg, fortsätter de komma med ursäkter. Vad kan/ska jag göra?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline för att få svar på din fråga!

Bestämmelser som reglerar betygsättning för gymnasieskola hittas i skollagen. Betyg ska beslutas av den eller de lärare som bedriver undervisningen vid den tidpunkt när betyg ska sättas (3 kap. 16 § första stycket skollagen). Ett betyg som innehåller en uppenbar oriktighet på grund av ett skrivfel eller liknande misstag får rättas av rektorn (3 kap. 19 § skollagen).

Som utgångspunkt är det den eller de lärare som har fattat beslut om betyg är skyldiga att ändra beslutet om

- beslutet är uppenbart oriktigt på grund av nya omständigheter eller av någon annan anledning och

- ändringen kan ske snabbt och enkelt (3 kap. 20 § första stycket skollagen).

En uppenbar oriktighet kan till exempel avse att den eller de betygsättande lärarna missat ett underlag för att göra en korrekt bedömning av ditt betyg eller förväxlat dig med en annan elev. Om du har grund för att anse att ditt betyg innehåller en uppenbar oriktighet på grund av till exempel ett skrivfel ska du vända dig till rektorn för att begära omprövning. Om du anser att hela beslutet är uppenbart oriktigt på grund av till exempel missat underlag för betygsättningen ska du vända dig till den lärare som beslutade om ditt betyg från första början.

Du bör för övrigt uppmärksammas på att betyg från gymnasiet inte kan överklagas till allmän förvaltningsdomstol eller annan behörig förvaltningsmyndighet. Detta följer underförstått av att överklagande av betyg inte nämns i 28 kapitlet skollagen om beslut som kan överklagas (se särskilt 28 kap. 13 § skollagen). Betyg kan därför endast omprövas. Du bör informera rektorn samt den lärare som beslutade om ditt betyg att du har rätt att få betyget omprövat om beslutet är uppenbart oriktigt. Läraren har även en plikt att informera dig om skälen för betyget som du har fått (3 kap. 17 § skollagen).

Om rektorn och läraren fortfarande står på sig att inte ompröva ditt betyg för att korrigera ett uppenbart oriktighet ska du vända dig till skolans huvudman. Kommunen är huvudman för kommunala skolor. För fristående skolor är skolans styrelse huvudman. Om inte huvudmannen heller vill göra något åt att du vägras omprövning av betyget ska du vända dig till Skolinspektionen.

Pontus HeinoRådgivare