Misstanke om att arvsskifte inte har gått rätt till

Hej, Ett äktenskapsförord är upprättat och registrerat. All egendom ska vara var och ens enskilda egendom. Samma sak gäller för avkastning av egendomen. Genom bouppteckningen stod det klart att särkullbarn blev utan arv eftersom styvmodern stod på kontot där nästintill alla pengar fanns placerade. Särkullbarn en får inte se kontoutdrag. Vi misstänker att det inte gått rätt till, men hur styrker vi detta? Kan ett konto utgöra enskild egendom?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer främst att använda mig av ärvdabalken (ÄB) och äktenskapsbalken (ÄktB) för att besvara er fråga.

Kan ett konto utgöra enskild egendom?

Egendom kan göras till enskild genom upprättandet av ett äktenskapsförord (7 kap. 4 § ÄktB). I sådana fall ingår denna egendom inte i en bodelning (10 kap. 1 § ÄktB). Äktenskapsförordet måste dock avse specifik och avskild egendom. Det innebär att det inte är möjligt att genom ett äktenskapsförord ange att ett konto och allt medel däri ska vara enskild egendom om personen löpande för in medel på kontot. I stället måste man i äktenskapsförordet ange att en viss summa i det specifika kontot ska utgöra enskild egendom, och om mer pengar senare förs in på kontot måste ett nytt äktenskapsförord upprättas som anger ett nytt belopp. Beträffande att egendomen ska vara avskild innebär det att pengarna på kontot inte får sammanblandas med pengar som inte är enskild egendom (dvs. giftorättsgods), för i sådana fall riskerar den enskilda egendomen att förlora sin karaktär som enskild egendom. Det som krävs är att det går att urskilja vilka av pengarna på kontot som är enskild egendom, t ex genom en utläsning av insättningar.

I ditt fall innebär det att om äktenskapsförordet anger att kontot ska utgöra enskild egendom, krävs det att det i äktenskapsförordet står angett att en specifik summa på styvmoderns konto ska utgöra enskild egendom. Om det inte gör det, innebär det att pengarna på kontot utgör giftorättsgods och således skulle ha tagits med i bodelningen med särkullbarnets förälder. Om det däremot i äktenskapsförordet är angivet en summa bredvid kontot, och pengarna på kontot stämmer överens med denna summa, innebär det att pengarna är enskild egendom.

Har särkullbarnet rätt att begära kontoutdrag?

Banksekretessen innebär att banken inte utan vidare kan lämna ut kontoutdrag från styvmoderns konto (1 kap. 10 § lagen om bank- och finansieringsrörelse). För att få ut ett kontoutdrag krävs att det finns godtagbara skäl. Att utreda huruvida en bodelning gått rätt till kan möjligtvis utgöra godtagbara skäl, men jag kan tyvärr inte ge ett exakt svar på den frågan.

Vad ni kan göra

Om ni misstänker att det inte har gått rätt till beträffande vem som ägde vad, och det visar sig att ni har belägg för det, kan en tilläggsbouppteckning bli aktuell. En tilläggsbouppteckning ska upprättas inom en månad från att felaktigheten blev känd (20 kap. 10 § ÄB). En boutredningsman kan då tillsättas för att ta över bouppteckning om en dödsbodelägare påkallar det (19 kap. 1 § ÄB). Boutredningsmannen kan då klara upp situationen och undersöka omständigheterna. Ni kan även klandra arvskiftet, genom att ansöka om stämning vid tingsrätten. Detta måste göras inom fyra veckor från det att arvskiftet har skett och i sådana fall omprövar tingsrätten skiftet och kan eventuellt skifta arvet på ett annat sätt (17 kap. 8 § ÄktB, som tillämpas analogt på arvsskiften).

Jag hoppas att ni fick svar på er fråga!

Hälsningar,

Jasmine AtieRådgivare