FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/05/2022

Missbruk av urkund (minderårig)

Hej ! Min dotter 17 år ertappades att hon hade en äldre kompis systers gamla am korg på sig som hon kom in med på puben . Hon har visat den för vakten när hon kom in men har inte sagt något eller köpt alkohol . Polis tillkallades och hon fick följa med till polisstationen . Hon berättar att polisen tog telefon och plånbok och sökte igenom och hittade då AM kortet . När jag kom för att hämta så fick vi information om att hon är misstänkt för brott , förhör skulle ske senare pga att hon inte var helt nykter . Det togs ett kort på henne också som jag reagerade på senare - får polis göra det i detta fallet ? Hon är misstänkt för missbruk av urkund och även anmälan till socialtjänsten skickades eftersom hon har förbrukat alkohol ( förstår anmälningsplikten just pga alkoholen ). Vad kan man förvänta sig ? Hon är en skötsam smart tjej annars och det blev en impuls grej när kompisen hade syrrans leg med sig . Känns lite överarbetat av polisen också när hon var både tillmötesgående och väldigt ångerfull och ändå togs till polisstationen . Mvh : en fundersam mamma

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Missbruk av urkund

Den som gör sig skyldig till missbruk av urkund döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende till böter eller fängelse i högst sex månader (15 kap. 12 § brottsbalken).

Fotografering

Häktade och anhållna personer får alltid fotograferas medan övriga, till exempel gripna eller icke frihetsberövade personer, får fotograferas om det behövs för utredning av brott som kan föranleda fängelse. Dessa personer får också videofilmas. Det gäller också annan person, om det behövs för att utreda brott på vilket fängelse kan följa (28 kap. 14 § rättegångsbalken).

Sammanfattning

Det framgår i din fråga att din dotter är en skötsam och smart tjej. Hon har uttryckt ånger och varit tillmötesgående hos polisen. När en påföljd bestäms tar domstolen hänsyn till flera olika omständigheter som, t.ex. en persons ålder, och om personen är straffad sen tidigare.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Fatma Nasser AliRådgivare