FrågaFAMILJERÄTTBodelning09/02/2017

Minskning av giftorättsgods

Hej. Vi har beslutat om skilsmässa men har inte skrivit på några papper än eller påbörjat bodelningen. Som jag har förstått det så ska bodelningen ske utifrån det datum skillsmässopapprena är signerade och inskickade. Hur skyddar jag mig då från att min nuvarande man tömmer sina konton nu innan vi har signerat något?

Tackar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det är precis som du säger att bodelning ska göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes, Äktenskapsbalken 9 kap. 2§, den s.k. kritiska tidpunkten.

Att din make skulle tömma sina konto och minska sitt giftorättsgods är du skyddad mot genom Äktenskapsbalken 11 kap. 4§, där det föreskrivs att om den ena maken utan den andra makens samtycke inom tre år innan talan om äktenskapsskillnad väcktes, i inte obetydlig omfattning (man brukar räkna med 10% och över), genom gåva minskat sitt giftorättsgods, eller använt sitt giftorättsgods för att öka värdet av sin enskilda egendom, ska makens andel vid bodelning med anledning av äktenskapsskillnad, beräknas som om gåvan eller det avhända giftorättsgodset alltjämt hade ingått i den förstnämnda makens giftorättsgods. Med detta innebär att vid bodelningen kommer man räkna din makes giftorättsgods, som det var tidigare, om han avhänt sig egendom utan ditt samtycke. Detta kommer generera till att bodelningen kommer se ut som den hade gjort, om han inte minskat sin egendom!

Hoppas att svaret hjälpte dig, och ha en fortsatt trevlig dag!

Marcus AnstrinRådgivare